Słownik pojęć z pozycjonowania

Pojęcia Inbound & Content Marketing

 

AdSense - program partnerski Google zawierający narzędzia do publikacji i zarządzania reklamą kontekstową.

Algoryt wyszukiwarki internetowej (2006 r.) - składa się z link popularity ( liczba odnośników (linków) z innych stron do strony oceniającej), treść strony i występowanie słów kluczowych, projekt graficzny (każda grafika to minus), projekt struktury serwisu i nawigacja.

Automatyzacja działań—systemy Marketing Automation. Systemy wielokanałowej dystrybucji tu , zarządzania wysyłką e-mailingu,  zarządzają leadami, monitorują aktywność użytkowników fanpage i strony internetowej, analizują i raportują wyniki prowadzonych kampanii.

Big Data—zaawansowana analityka biznesowa realizowana w oparciu o ogromne zbiory danych (Johann, Jankowska, 2014).

Blog cykliczna publikacja, „internetowy pamiętnik”, prezentacja poglądów, doświadczenia ułożone  w sposób chronologiczny.

Content Marketing—marketing treści­­ realizowany w celu budowanie świadomości marki poprzez szerzenie wiedzy o jej produktach/usługach. Tworzenie marketingowo wartościowej treści, którą użytkownicy mogliby redystrybuować w sieci. Celem jest zachęcenie użytkowników do samodzielnego tworzenia treści (Radziszewska).

Efekt wirusowy – aktywność użytkownika komunikowana znajomym wywołuje ich zaciekawienie i chęć powielenia aktywności.

Evangelist marketing — dążenie do zbudowania bardzo silnej relacji zaufania i przekonania do marki, że konsument z własnej woli zaczyna przekonywać innych do dokonania zakupu (Radziszewska).

Fan—osoba identyfikująca się z marką.

Google Alerts—narzędzie do monitorowania rynku.

Inboound marketing—marketing przychodzący.  Porozumiewanie się „z zewnątrz do środka”. Orientacja na ułatwienie potencjalnemu klientowi odnalezienia nadawcy informacji. Dostarczanie odbiorcy racjonalnych argumentów, informowaniu o  konkretnych cechach, właściwościach i  korzyściach (Tarczydło, ???).

Outbound marketing— marketing poprzez płatną i masową formę komunikacji, agresywne natręctwo.

Overture Content Mach - program partnerski Yahoo zawierający narzędzia do publikacji i zarządzania reklamą kontekstową.

Innowacyjny content marketing— działania internetowe połączone z publikacjami w tradycyjnej formie—katalogi, gazetki, ulotki, prasa branżowa, custom publishing.

Klasyczny content marketing—działania wyłącznie za pomocą Internetu (portale społecznościowe).

Kontekst – treść w obrębie której pojawia się przedmiot marketingu.

Marka—z pojęciem marki wiążą się dwa podstawowe zagadnienia: wizerunek marki i świadomość marki.

Marketing mobilny— działania pozwalające organizacjom na interaktywną komunikację z odbiorcami dzięki wykorzystaniu urządzeń przenośnych lub sieci (Johan, Jankowska, 2014).

Marketing Operatrions— zarządzanie procesami marketingowymi—od planowana po realizację i pomiar efektywności.

Marketing relacyjny — budowanie długofalowych  relacji z klientami.

Marketing szeptany (ang. word of mouth marketing) — zespół działań mających za zadanie kreowanie zainteresowania danym produktem w grupie docelowej, poprzez informacje pochodzące ze źródeł o charakterze nieformalnym (Radziszewska).

Marketing wirusowy ­- tworzenie interesujących komunikatów, które są zaprojektowane tak, by można było je w prosty sposób przekazywać innym osobom w formie e-maila czy internetowego filmiku.

Negatywny marketing szeptany w Internecie (ang. Negativ electronic word of mouth, NEWOM) -  często anonimowa (trudna do weryfikacji pod względem rzetelności i wiarygodnosci) trwała i powszechnie dostępna forma niekomercyjnej komunikacji obejmująca różnorodne kanały wymiany informacji, mającej na celu przekazywanie niekorzystnej informacji na temat firmy lub jej oferty  (Radziszewska).

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. Search Engine Optimization, SEO) -  działania zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i wyrażeń kluczowych (Syrkiewicz, Świtała, 2012).

Optymalizacja strony internetowej— optymalizacja kodu, minimalizacja objętości, walidacja, metadane, nagłówki, optymalizacja treści: słowa kluczowe i ich powtarzalność,  formatowanie wizualne.

Permission marketing— idea marketingu za przyzwoleniem.

Pozycjonowanie (ang. web positioning, search engine optimization, SEO) - optymalizacja serwisów internetowych pod kądem wyszukiwarek

Promotion mix – zestaw instrumentów promocyjnych wykorzystywanych do informowania klientów o wartościach produktu i korzyściach wynikających z jego nabycia. Do instrumentów promotion mix zalicza się: sprzedaż osobistą, reklamę, marketing bezpośredni (direct marekting), promocję, public relations i publicity (Bluszcz, 2014).

Reklama kontekstowa (ang. contextually targeted ads, contextrual advertising), reklama wyświetlana na serwisie internetowym na podstawie analizy treści strony

Marketing internetowy w wyszukiwarkach (ang. search engine marketing - SEM) - poprawianie dostępności użytkownika do serwisu.

Rekomendacja treści — niekomercyjna (bez korzyści materialnych) wzmianka na temat contentu (z zawartością jego fragmentu). Wyróżnia się rekomendację pasywną — polegającą na nieświadomym oddziaływaniu na innych odbiorców oraz rekomendację aktywną – polegającą na celowym i świadomym przekazywaniu informacji.

Rynek docelowy — grupa potencjalnych klientów, konkretny adresat, interesariusz, persona.

Search Engine Marketing (SEM) - formą marketingu internetowego, które ma na celu promowanie stron internetowych poprzez zwiększenie ich widoczności w stronach wyników wyszukiwarki (Google) poprzez wykorzystanie seo (Syrkiewicz, Świtała, 2012).

Social Enterprise— rozwiązania wspierające komunikację, zarządzanie wiedzą i innowacje bazujące na mechanizmach sieci społecznościowych (Johann, Jankowska, 2014)

Social media – kanały stworzone do rozpowszechniania zamierzonych treści poprzez aktywne budowanie relacji między uczestnikami. Media społecznościowe mogą być wykorzystywane na dowolną skalę i podlegają społecznej kontroli. Krajobraz mediów społecznościowych tworzą fora, serwisy kontentowe, blogi, portale społecznościowe, portale z możliwości komentowania, wirtualne światy gier oraz światy społecznościowe. Każda strona umożliwiająca interakcję między użytkownikami stanowi medium społecznościowe (Syrkiewicz, Świtała, 2012).

Social media marketing – gałąź marketingu internetowego.

Sponsorowane rekomendacje treści - wzmianki na temat contentu (z zawartością jego fragmentu).

Techniki spamerskie - masowe kupowanie i wymiana linków z innymi serwisami, sztuczne powtarzanie słów kluczowych, ukryte niewidoczne teksty etc.

Trendsetting—promowanie mody na konkretne marki i produkty.

User generated content — treści tworzone i udostępniane publicznie przez Internet, odzwierciedlające wielkość kreatywnego zaangażowania twórców. Zjawisko to znane jest również jako consumer generated media (CGM) albouser-created content (UCC) (Kania, 2014).

Vlog—blog, którego przeważającą część stanowią materiały wideo

WEB 2.0 – filozofia projektowania i budowania rozwiązań internetowych, która łączy serwery czy strony internetowe, ale przede wszystkim łączy ludzi. Dzięki narzędziom Web 2.0 internauta jest nie tylko odbiorcą przekazu, ale również jego twórcą (Bluszcz, 2014).

Wpływ społeczny—nieuświadomiona manipulacja.

Wskaźnik PTA (people talking about) – liczba osób, które o tym mówią. Wskaźnik śledzenia zaangażowania fanów na serwisie społecznościowym Facebook.

Zaangażowanie produktowe — długotrwałe, wewnętrzne, niezwiązane z konkretną sytuacją zakupową zainteresowanie konsumenta daną kategorią produktową (Radziszewska).

Zaangażowanie sytuacyjne— krótkotrwałe występujące przed i po zakupie.